Skip to content
Meistä Brändit Vastuullisuus Ura

Energiatehokas uusi ikkuna on ympäristöteko

Energiatehokkaat uudet ikkunat ja ovet ovat erittäin merkittävässä roolissa rakentamisen ja asumisen hiilijalanjälkeä pienennettäessä. Pihla Group investoi hyvin paljon tuotekehitykseen, ja kestävän kehityksen tuotteet ovat kehityksen keskiössä. 

Energiatehokkaat uudet ikkunat ja ovet ovat erittäin merkittävässä roolissa rakentamisen ja asumisen hiilijalanjälkeä pienennettäessä.
Energiatehokkaat uudet ikkunat ja ovet ovat erittäin merkittävässä roolissa rakentamisen ja asumisen hiilijalanjälkeä pienennettäessä.

 On tarvittu kansainvälisen konsernin laajat verkostot ja henkilökunnan venyminen äärimmilleen, jotta edes alan johtava yritys on pystynyt takaamaan tuotteidensa toimitusvarmuuden vaikeassa markkinatilanteessa.  

– Viime vuosi oli täysin poikkeuksellista aikaa. Urani aikana alalla ei ole ollut aikaisemmin tällaista vuotta. Kaikissa pääsegmenteissämme on ollut vahva kysyntä ja samaan aikaan on ollut materiaalin, raaka-aineiden ja komponenttien valtavat saatavuusongelmat. Lisäksi raaka-aineiden hinnat ovat nousseet poikkeuksellisen jyrkästi. Tilanne on haastanut aivan uudella tavalla koko rakennusalan hankinta- ja toimitusketjut, Pihla Groupin toimitusjohtaja Antti Vuonokari toteaa. 

Pihla Group on alan suurin yritys, joka on osa kansainvälistä Inwido-konsernia, joka puolestaan on Euroopan suurin ikkunoiden ja ovien valmistaja. Pihla Group on selvinnyt kurimuksesta kansainvälisen konsernin laajojen hankintaverkostojen ja -resurssien avulla. 

– Vaikka tehtaamme ovat Suomessa ja teemme täällä tuotteita kotimaan markkinoille, huolehtivat kansainväliset ostotoimintomme, yhdessä kotimaisen ostotiimin kanssa meille sellaiset materiaalit, joita ei täältä niin sanotuilta reunamarkkinoilta enää saanut. Lisäksi olemme testanneet ja ottaneet uusia tavarantoimittajia verkostoomme. Olemme joutuneet tekemään ylitöitä ja yötöitä, jotta toimitusvarmuus ja asiakastyytyväisyys on saatu pidettyä ja asiakaslupauksemme täytettyä haasteiden keskellä, Vuorokari kertoo.


Kestävä kehitys ja elinkaariajattelu johtotähtenä

Pihla Group investoi hyvin paljon tuotekehitykseen, ja kestävän kehityksen tuotteet ovat kehityksen keskiössä. 

– Asiakkaamme voivat olla varmoja siitä, että kaikki päätöksemme ja toimintamme ovat linjassa kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa. Olemme sitoutuneet hiilijalanjälkemme puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä ja hiilineutraaliuteen 2050 mennessä. Tuotteidemme hiilijalanjälki on pienentynyt 16,8 prosenttia vuosina 2014 – 2019, ja meillä on kyky toimittaa ja valmistaa ikkunoita täysin kestävän kehityksen kohteisiin, joissa on käytössä erittäin tarkka kriteeristö, Pihla Groupin teollisen myynnin liiketoimintajohtaja Minna Keränen toteaa.

Pihla Group käyttää muun muassa kaikissa tehtaissaan sataprosenttisesti hiilineutraalia pohjoismaista vesi- ja tuulivoimalla tuotettua sähköä. Teollisella puolella tuotteiden valmistuksesta syntyvästä jätteestä, kuten alumiinista, lasista ja muovista kierrätetään lähes 100 prosenttia.

Tuotekehitystä tehdään sekä olemassa olevien tuotteiden parantamisen että uusien innovaatioiden kehittämisen osalta. 

– Esimerkiksi matkapuhelinten kuuluvuutta parantava Antennilasi on uusi, äärettömän paljon kiinnostusta herättänyt innovatiivinen tuotteemme, Keränen sanoo. 

Teksti: Jari Peltoranta