Skip to content
Meistä Brändit Vastuullisuus Ura

Pasi Antinaho

Pasi Antinaho vastaa Pihla Groupin teollisen myynnin jälkimarkkinoinnista. Hän hoitaa reklamaatio-asioita yhdessä asentajien ja reklamaatiokäsittelijöiden kanssa. Pihla Groupilla hän on viihtynyt jo yli kaksi vuosikymmentä.

Sahalta asennukseen, asennuksesta jälkimarkkinointiin

Pasi Antinahon ura Pihla Groupilla alkoi silloiselta Eskopuulta, kun hänelle luvattiin kahdeksi päiväksi töitä sahalta. Nyt Antinaho on viihtynyt yhtiössä jo lähes 30 vuotta.

– Olen saanut siirtyä erilaisiin tehtäviin. Tykkään haasteista ja työtehtävien vaihtelu pitää mielenkiintoa yllä, hän sanoo.

Sahalta Antinaho siirtyi ikkunatehtaalle, jossa hän ehti toimia monessa työtehtävässä. Sen jälkeen hän kiersi Suomea reklamaatioasentajana lähes kymmenen vuotta. Kaksi vuotta sitten Antinaho jätti asentajan työn ja pääsi reklamaatiokäsittelijäksi.

– Asennuksessa tuotteet ovat painavia, enkä jaksaisi tehdä sitä eläkeikään asti, hän pohtii.

Kun reklamaatioiden käsittely siirtyi brändeiltä liiketoimintayksiköille, Antinahosta tuli teollisen myynnin jälkimarkkinoinnin vetäjä. Hänen vastuullaan ovat PihlaPROn jälkimarkkinoinnin lisäksi Tiivin ja Pihlan talotehtaiden ja rakennusliikkeiden asiakkuudet. Pihlalla ja Tiivillä on kuitenkin omat reklamaatioiden käsittelijät, joiden tukena Antinaho toimii.

– Uusien haasteiden edessä pitää olla vähän hullu, mutta ainakin päivät kuluvat nopeasti, Antinaho naurahtaa.

Reklamaatioita tulee Antinahon tietoon monenlaisia. Eniten työtä aiheuttavat lasirikot.

– Suurkohteissa vaikuttavat työmaan olosuhteet. Ikkunat voivat olla paikoillaan jopa kaksi vuotta ennen kuin talo luovutetaan loppukäyttäjälle, Antinaho sanoo.

Johtamiskokemusta toisesta ammatista

Jälkimarkkinointivastaavan tehtävä vaatii laajaa tietämystä ikkunan valmistuksesta, asennuksesta ja työmaiden olosuhteista. Myös paineensietokykyä tarvitaan. Sitä on opettanut erityisesti Antinahon 23 vuoden kokemus puolivakituisena palomiehenä.

– Pelastuslaitoksella olen ollut yksikönjohtajana. Siitä on ollut apua tässä, etenkin siksi, että minulla ei ole varsinaista johtajakoulutusta, hän sanoo.

Alkuperäiseltä koulutukseltaan Antinaho on ajoneuvoasentaja.

Henkilökohtaista palvelua asiakkaalle

– Pääsen työssäni koko ajan miettimään, miten ongelmia ratkaistaan. Teen paljon yhteistyötä asentajien kanssa ja teen välillä katselmuksia työmailla. Se on mukavaa vaihtelua, Antinaho sanoo.

Hän nauttiikin työssään ihmisten kohtaamisesta.

– Toimintakulttuuria kehitetään vielä paremmaksi esimerkiksi niin, että jokaisella asiakkaalla on oma reklamaatioiden yhteyshenkilö nimettömän sähköpostiosoitteen sijasta. Olemme saaneet siitä hyvää palautetta asiakkailta, Antinaho kertoo.

Työn vastapainoksi hän harrastaa maastopyöräilyä ja hiihtoa.