Skip to content
Meistä Brändit Vastuullisuus Ura

Pihla ja Tiivi laajasti esillä asuntomessuilla: Ikkuna- ja ovivalinnoissa korostuvat energiatehokkuus ja kestävyys

LEHDISTÖTIEDOTE
Julkaisuvapaa 6.7.2023

Suomalaiset haluavat panostaa kotiinsa ja myös vapaa-ajan asuntoihinsa. Omakotiasuminen on edelleen suomalaisten halutuin asumismuoto ja lisäksi moni korjaa ja remontoi kesämökkiä. Ikkunoita ja ovia valmistavan Pihla Groupin teollisen liiketoiminnan johtajan ja markkinointijohtajan Minna Keräsen mukaan uuden rakentamiseen ja remontointiin onkin nyt hyvä aika. Materiaalien ja palvelujen saatavuus on nyt hyvä.

Alkuvuodesta 2023 julkaistu trendiraportti kertoo, että suomalaiset arvostavat energiatehokkuutta, vastuullisuutta ja digitaalisuutta, ja unelmoivat muutosta maalle tai kakkosasunnosta maalla. Nämä trendit näkyvät myös ikkuna- ja ovimaailmassa. 

Pihla Groupin tuotteet ovat laajasti esillä asuntomessuilla. Lista kohteista on tiedotteen lopussa.

Trendiraportissa nousi esiin erityisesti viisi asiaa:

1.   Energia on ykkönen

Kodin energiatehokkuus on asialistan kärjessä – erityisesti Suomessa, missä 83 %:lle on tärkeää, että koti kuluttaa mahdollisimman vähän energiaa. Vertailumaiden keskiarvo on 79 %.

”Lukuja selittää osaltaan Suomen ankara ilmasto. Energiansäästöstä on kiinnostuttu myös taloyhtiöissä, ja energiaremontteja tehdään paljon. Rakennuksiin hankitaan ilmalämpöpumppuja ja aurinkopaneeleja ja ikkunoita ja ovia uusitaan”, Minna Keränen kertoo.

Suomalaiset ymmärtävät lämmön sisällä ja kylmän ulkona pitävien ikkunoiden merkityksen energiansäästössä. Tietoisuus erilaisista laseista ja niihin pinnoitteilla saatavista ominaisuuksista on lisääntynyt. Maailmalla kehitetään myös läpinäkyviä aurinkopaneeleja eli ikkunoita, joissa aurinkopaneeli on sisäänrakennettuna.

2.   Koti halutaan turvata

Kiinnostus turvateknologiaan ja hälytysjärjestelmiin on kasvanut. Maailman myrskyt ovat myös hyvin konkreettisia myrskyjä. Ilmastonmuutoksen myötä sään ääri-ilmiöt ovat lisääntyneet ja se haastaa arkkitehdit ja suunnittelijat kehittämään uusia ratkaisuja. Koteihin halutaan myös lisää älykkyyttä. Kiinnostus erilaisia turvalaseja, -ovia ja -lukkoja kohtaan on kasvanut. Ikkunoihin ja oviin halutaan myös antureita, jotka kertovat, jos ne ovat jääneet lukitsematta.

3.   Kestävä kehitys ja vihreä siirtymä korostuvat

Vaikka maailma ja talous ovat myllerryksessä, kestävästä kehityksestä ei tingitä. Suomessa näin ajatellaan jopa useammin kuin länsinaapurissamme. Suomalaisista 92 % painottaa kotiin ja asumiseen liittyvissä valinnoissaan kestävää kehitystä. Ruotsissa vastaava määrä on 81 % ja vertailumaissa keskimäärin 75 %.

Myös kiinnostus kierrätystä, kierrätettävyyttä ja käytettyjä tuotteita kohtaan on kasvussa. Vastuullisuuteen kuuluu myös budjetin vastuullisuus.

4.   Vastaliike kaupungistumiselle

Vuosisatoja pitkä kaupungistumisen trendi on saanut vastavoiman. Pohjois-Euroopan suurkaupunkien asukkaista jo 29 % haaveilee elämästä maalla nykyistä suuremmassa kodissa.

Suomessa suuntauksesta kertoo ennen kaikkea innostuminen kakkoskodeista. Kesäasuntoja remontoidaan, jotta niissä pystytään asumaan ja tekemään etätöitä jopa ympäri vuoden.

5.   Hallintaa tekoälyllä 

Yhä useammat kuluttajat, erityisesti nuoret, ovat innostuneita mittaroinnista, datasta ja digitalisaatiosta. Suomalaisista 41 % seuraa tarkasti kotinsa energiankulutusta. Monia kiinnostaa myös, miten kodin tuotteet on tehty ja toimitettu perille. Myös tekoälyn käyttö kodeissa ja sisustuksen suunnittelussa lisääntyy. 

”Ikkuna- ja ovivalmistajaltakin vaaditaan entistä enemmän läpinäkyvyyttä. Valmistajien on kerrottava tarkasti esimerkiksi tuotteidensa materiaaleista, hiilijalanjäljestä ja elinkaaresta”, Keränen mainitsee.

Pihla Group on osa Inwido-konsernia, joka on tilannut trendiraportin Pohjoismaista. Uusin raportti kertoo, miten kuluttajat näkevät oman kotinsa epävarmana aikana pandemian, Ukrainan sodan, korkean inflaation ja nopeasti nousevien korkojen keskellä. Raporttia varten haastateltiin lähes 3 400 asunnonomistajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Englannista. 

Aikaisemmissa raporteissa on tarkasteltu kuluttajan suhdetta kotiinsa (2012) sekä sitä, miten kuluttaja näkee suhteensa ammattilaisiin (2014) ja älykotiin (2017).

Pihla Group Loviisan asuntomessuilla

Pihla Groupin tuotteet ovat laajasti esillä Loviisan asuntomessuilla.

Pihlan osasto on kohdenumeron 24, Dekotalo Lilla Hyggen, yhteydessä.

Tiivin osasto on kohdenumeroiden 3 ja 4, Kannustalon paritalojen Iso ja Pikku Mainingin, yhteydessä.

Tiivin kohteet messuilla

Kohde 3: Kannustalo paritalo – Iso Maininki

Kohde 4: Kannustalo paritalo – Pikku Maininki

Kohde 11: Jämerä Villa Sten

Lue lisää: www.tiivi.fi/asuntomessut-2023

Pihlan kohteet messuilla

Kohde 6: Loviisan Majakka – Tiiskeri

Kohde 7: Loviisan Majakka – Loisto

Kohde 19: Kuningattaren Helmi

Kohde 21: Karpalo

Kohde 24: Lilla Hygge

Kohde 25: Villa Kungen

Lue lisää: www.pihla.fi/asuntomessut-2023

Tiedustelut

Minna Keränen
Markkinointijohtaja & Liiketoimintajohtaja, Teollinen myynti
Puh:0405631270
minna.keranen@pihla.fi

Meri Oikarinen
Markkinointipäällikkö
Puh:0401854946
meri.oikarinen@pihla.fi